Hoe houd ik mezelf gezond

We leven in een wat onwerkelijke tijd. Hyperbewust zijn we dat een goede gezondheid het enige is wat ons kan redden. Daarmee voelen we ook meteen een gigantische verantwoordelijkheid. 

Gefermenteerd eten, zo houd ik mijn darmen gezond

Maar ook misschien wel een gevoel dat je geen controle meer hebt over wat er nu en in de toekomst gaat gebeuren. Dat kan een naar gevoel geven. Toch zie ik daarin juist onze kansen. We krijgen de tijd om te resetten. Stil te staan. Pauze te nemen. 
 

We leven in een wereld vol hectiek. Alles gaat altijd maar door. Tijd voor bezinning gunnen we ons niet want het leven is snel en vraagt veel. Misschien geeft deze tijd ons de ruimte om weer even stil te staan. Vanbinnen te voelen waar we behoefte aan hebben, waar we blij van worden, wat ons raakt en waar we nu ook iets mee kunnen doen. Naar binnen te kruipen. De wereld wordt weer kleiner. Aandacht geven aan wat er nu is creëert mooie dingen. Focussen op de dingen die echt belangrijk zijn, die kans krijg je niet zomaar. Die tijd heb je vaak niet. 


Sinds vorige week heb ik mijn kinderen thuis. Ze waren snotterig en ziek. Nu moeten ze thuis blijven want de scholen zijn dicht. Voor mij als zelfstandig ondernemer betekent dat voor nu: loslaten. Kijken wat er elke dag nodig is in mijn gezin en er met aandacht bij zijn. Mijn man, ook zelfstandig ondernemer, werkt thuis. We voelen meer verbinding dan ooit maar staan ook voor uitdagingen. Ik probeer mijn kinderen sinds vorige week zelf les te geven in dingen die ik belangrijk voor ze vindt, maar nog veel belangrijker, die zij belangrijk vinden. Dat is nog best enerverend met de verschillende leeftijden van 1, 7,9 en 11. We doen nu soms yoga, we mediteren, we kleien en schilderen. We maken op een creatieve manier rekensommen en spreken elkaar in het Engels aan en leren koken. Maar wat ik het leukste vindt is dat de kinderen zelf vertellen wat ze willen leren en ik pas daar mijn lesprogramma op aan. Natuurlijk weet ik dat dit voor een overzichtelijke periode is. Als ik dit een paar maanden zou moeten doen dan weet ik niet hoe ik dat zou moeten doen, maar voor nu voelt het als een gezamenlijke ontdekkingsreis, zonder moeten van de wereld maar juist van mogen in allerlei vormen. En dat voelt, ondanks de beperkingen, heel vrij! 


Natuurlijk zijn er veel mensen ziek of liggen met kritieke toestand in het ziekenhuis. Ook wij proberen onze gezondheid optimaal te houden en hopen daarmee de risico’s laag te houden. Het is onzeker wat dat voor onze toekomst betekent maar dat geeft nog een beetje controle in een tijd waar deze schaars is. 


Welke voeding moet ik nemen om gezond te blijven? 

Bijna alle vitamines en mineralen vervullen een belangrijke rol bij een optimale weerstand. Bij een gezonde en gevarieerde voeding uit groenten en fruit zorg je voor de juiste hoeveelheden in je voeding. Ik hoor en zie mensen nu om me heen naar met name vitamine C grijpen. Dat kan inderdaad een manier zijn om de griep te voorkomen maar als je eenmaal ziek in bed ligt dat heeft dat geen zin meer. Vitamine C zit in kiemen (makkelijk zelf te maken), fruit (kiwi maar ook in citrusfruit), aardbeien (ai, verkeerde seizoen) groente (paprika, spruitjes, peterselie, boerenkool, spinazie, rode kool (ik maakte deze week een heerlijke rode kool soep!), nieuwe aardappelen en rozenbottels(sap) en vlierbessensap. Denk ook aan essentiële vetzuren en dan met name de inname van omega 3, wel bekend van de vette vis en lijnzaadolie en juist met mate zonnebloemolie en vlees. Om een goede vetbalans te creëren is het verstandig de transvetten (fabrieksvoeding) en suikers zoveel mogelijk laten staan. Een goede darmflora helpt je door een periode waar veel virussen in de lucht hangen heen. Probiotische voeding (zuurkool, kefir, groente uit zuur) is een feest voor je darmen en ondersteunt je lichaam. Om zo min mogelijk stoffen binnen te krijgen die het immuunsysteem extra belasten raad ik biologische of biologisch dynamische producten (herkenbaar aan Demeter-keurmerk) aan. Deze voeding is bij de natuurvoedingswinkels te krijgen maar de meeste reguliere supermarkten hebben ook al een behoorlijk biologische aanbod. Je vermijdt dan ook meteen alle kunstmatige toevoegingen waar je lichaam niets mee hoeft en zich zo kan concentreren op wat belangrijk is, namelijk jou gezond houden. 


Blijven bewegen 

Blijven bewegen terwijl de sportscholen dicht zijn vraagt iets meer van jezelf. Elke dag een uur een stevige wandeling maken of flink de trappen te nemen zorgt ervoor dat al je organen fit blijven. Naast je hart en longen vinden je darmen bewegen ook fijn. Er zijn heel veel YouTube filmpjes die je tot bewegen aansporen. Ik zelf sport graag op de instructies van Elena Malova, maar daarvoor is het wel handig als je Spaans begrijpt . Twee vliegen in een klap 😉, als je cursus Spaans nog in de boekenkast op je ligt te wachten. 


Stress verminderen 

Langdurige stress zorgt voor verminderde weerstand en verhoogt onze behoefte aan vitamine B en C, magnesium en zink. Nog een uitdaging in deze tijd. Wetende dat dit effect heeft zou je ook naar andere mogelijkheden kunnen kijken die deze stress kunnen verminderen. Mediteren is een mooie vorm. Ik begin toevallig 21 maart een meditatiesessie van Deepak Chopra door te geven in een besloten Whatsapp groep. Maar ook daarvoor heeft internet een rijke bron aan informatie voor wat jij zoekt. 


Levenshouding 

Hoe sta je in het leven. Ben je van nature iemand die alles positief inziet? Dat is dan mooi meegenomen want dat bevordert je immuunsysteem op een positieve manier. Wat kun je er zelf aan doen als je dat wat lastig vindt? Neem leiding over je leven en verantwoordelijkheid over je gezondheid. Leer omgaan met je emoties en uit deze ook. Ook negatieve emoties hebben een ontlading nodig. Positief denken werkt alleen maar als het ook overeenkomt met je gevoel, anders zit het elkaar alleen maar in de weg en werkt het averechts. Meditaties, yoga of affirmaties kunnen je hierbij helpen. 


Supplement 

Mocht je toch voor een supplement gaan ben je ervan bewust dat een supplement pas wat in je lichaam doet als je lichaam het herkent. Daarmee bedoel ik, als je lichaam zelf geen vitamine C aanmaakt uit de voeding die je het geeft, dan haakt het supplement niet aan en is inname zinloos. Zorg ook dat er geen onnodige toevoegingen, zoals zout, suiker of synthetische geur- kleur of smaakstoffen bevat en dat de dosering laag is. Bepaal voor jezelf welk doel je wilt bereiken en of dat op een bepaald moment ook is gelukt. In de meeste gevallen zou voeding weer in je behoefte moeten voorzien. Een gezonde en gevarieerde voeding is het allerbelangrijkst. En ongezonde voeding compenseer je helaas niet met een pil. 

Pillen kunnen de oorzaak van een slechte weerstand niet oplossen, dat doe je zelf door veranderingen in je leefsituatie te brengen. Ze kunnen je wel helpen door deze tijd heen te komen, waarin je zelf ook aan je voedingsgewoonten werkt. 


Afspraken online 

Deze tijd vraagt van iedereen een flexibele houding. We mogen onze creativiteit aanboren om oplossingen te bedenken. Mocht je vragen hebben of voedingsadviezen willen dan kunnen we een online afspraak maken waarbij we elkaar via Face time of Skype kunnen zien. Deze afspraken kunnen ook in de avond. Je mag je voorkeur aangeven en daar passen we samen wel een mouw aan. Om in de woorden van Rutte te spreken: pas goed op jezelf en je naasten. Mijn toevoeging zou zijn “geniet van de kleine dingen die je dagelijks voelt, ziet en meemaakt”.